Etape pentru obţinerea certificatului de încadrare în grad de handicap - persoane adulte
- Depunerea dosarului
- Evaluarea complexă
- Predarea dosarului către CEPAH în vederea stabilirii încadrării în grad de handicap
1. Depunerea dosarului prin care se solicită evaluarea
Unde se depune:
- la sediul DGASPC Neamţ – Piatra Neamţ, str. Al. Cel Bun nr. 11 (birou 35)
luni – joi orele 8,30 – 13,00;
telefon: 0733.012.137
- la unul din punctele de lucru ale DGASPC Neamţ situate în:
– Roman, str. Panaite Donici nr. 5 (în clădirea Complexului de servicii „Romaniţa”) telefon: 0734.992.216
– Târgu Neamţ, Str. Ştefan cel Mare nr. 62 (Primăria Tg. Neamţ) – telefon: 0734.992.208
– Poiana Teiului (Primăria Comunei Poiana Teiului) – telefon: 0734.992.208
- la primăria de domiciliu, care are obligaţia legală de a înregistra şi transmite dosarul de evaluare în termen de 5 zile lucrătoare;
Cine depune dosarul:
- beneficiarul;
- un reprezentant sau aparţinător al beneficiarului;
- un reprezentant al organizaţiei neguvernamentale din care face parte beneficiarul;
- un reprezentant al primăriei de domiciliu sau altor instituţii cu activitate în domeniul social.
Precizare: în situaţia în care solicitantul este reprezentat se vor consemna datele reprezentantului pe cererea de evaluare şi acesta îşi va asuma responsabilitatea transmiterii informaţiilor către beneficiar.
Ce conţine dosarul:
- Cererea de evaluare în vederea încadrării în grad de handicap;
- Scrisoare medicală tip emisă de medicul de familie (original) – numai la prima prezentare în cadrul serviciului sau în situaţia în care se solicită evaluare la domiciliu;
- Referat(e) tip cu starea prezentă de sănătate de la medici specialişti – pentru fiecare dintre afecţiunile pentru care persoana solicită evaluare (original);
- Anchetă socială (original) tip efectuată de serviciul social specializat din cadrul primăriei în a cărei rază are domiciliul sau reşedinţa persoana cu handicap;
- Buletin/carte de identitate – copie;
- Pentru pensionari: talon recent de pensie (copie) şi decizie de pensionare pentru incapacitate de muncă (copie);
- Documente care să ateste statutul socio-profesional actual dacă este cazul: adeverinţă de salariat, adeverinţă elev/student;
- Documente medicale care să susţină data ivirii deficienţei şi evoluţia bolii (copie);
- Alte documente solicitate de către specialiştii din cadrul Serviciului de Evaluare Complexă a Persoanelor cu Handicap sau Comisia de Evaluare a Persoanelor Adulte cu Handicap;
- Examen psihologic – pentru persoanele cu afecţiuni mentale şi psihice (original).
Precizări:
- Componenţa dosarului va fi analizată pe baza listei de verificare în prezenţa şi cu confirmarea persoanei care depune documentele pentru evaluare.
- Dosarele incomplete (fără documentele minime prevăzute de lege) nu vor fi înregistrate în registrul propriu al serviciului de evidenţă a persoanelor programate pentru evaluare. Cererea va fi înregistrată în registrul de corespondenţă şi se va transmite persoanei comunicare referitor la necesitatea depunerii documentelor prevăzute de legislaţia în vigoare.
- În procesul de evaluare, Serviciul de Evaluare Complexă a Persoanelor Adulte cu Handicap poate solicita completarea dosarului cu investigaţii şi documente suplimentare.
Programarea pentru evaluare:
- La depunerea dosarului în Serviciul de Evaluare Complexă, solicitantul / reprezentantul acestuia primeşte numărul de înregistrare însoţit de programarea la evaluare.
- Pentru persoanele care transmit dosarul prin corespondenţă, programarea va fi expediată la adresa de la care s-a primit dosarul, împreună cu orice alte informaţii.
- Programarea la evaluare se va realiza în termen de maxim 45 zile de la înregistrare, funcţie de diagnosticul principal şi de programul orar stabilit în serviciu, pentru a nu depăşi termenul legal de maxim 60 zile până la înaintarea dosarului către Comisie;
- Pentru persoanele care solicită reevaluare cu 30 zile înainte de data expirării certificatului de handicap anterior, programarea se va realiza în termen de 10/15 zile de la data depunerii dosarului complet.
- Pentru persoanele nedeplasabile, aspect confirmat explicit de către medicul de familie în scrisoarea medicală precum şi de ancheta socială emisă de primăria de domiciliu/reşedinţă, se va elibera un fluturaş cu data înregistrării cererii şi confirmarea programării pentru evaluare la domiciliu, după aprobarea de către şeful de serviciu.
Precizare: Traseul de evaluare la domiciliu pentru săptămâna următoare se stabileşte la sfârşitul săptămânii de lucru în funcţie de data depunerii dosarelor şi termenele de revizuire a certificatelor, având în atenţie numărul de dosare depuse pentru zona respectivă.
- Persoanele vor putea fi reprogramate la cererea acestora, inclusiv pentru evaluare la domiciliu dacă situaţia persoanei s-a modificat, aspect consemnat de documentele precizate anterior.
- Evaluarea complexă realizată de echipa de specialişti din cadrul SEC:
- Evaluarea persoanelor adulte cu handicap este un proces complex şi continuu prin care sunt estimate şi recunoscute particularităţile de dezvoltare, integrare şi incluziune socială a acestora. Procesul presupune colectarea de informaţii cât mai complete şi interpretarea acestora în scopul orientării asupra deciziei şi intervenţiei.
- Caracteristicile evaluării:
- este axată pe potenţialul de dezvoltare, integrare şi incluziune socială al adultului, evidenţiază ce ştie şi ce poate face adultul cu handicap, ce abilităţi şi deprinderi are sau poate dezvolta;
- este bazată pe modelul social al abordării dizabilităţii, presupunând o abordare integratoare a elementelor relevante: sănătate, grad de adaptare psihosocială, nivel de educaţie, grad de dezvoltare a abilităţilor profesionale;
- este unitară, în sensul că operează cu aceleaşi obiective, criterii, metodologii;
- este efectuată în echipă, toţi membrii echipei sunt implicaţi activ, fiecare lucrând complementar cu celălalt;
- respectă drepturile şi demnitatea persoanei cu handicap, precum şi principiul “Nimic pentru noi, fără noi!” care constituie baza oricărei decizii luate în ceea ce priveşte persoana cu handicap.
- Rezultatele evaluării sunt incluse în Raportul de evaluare complexă respectiv în propunerea de Programul individual de reabilitare şi integrare socială stabilit în urma discuţiilor cu beneficiarul şi reprezentantul legal al acestuia;
Evaluarea complexă se realizează la sediul instituţiei sau la domiciliul beneficiarului:
– LA SEDIUL INSTITUŢIEI, conform programării – pentru toate persoanele care se pot deplasa, cu sau fără sprijin, cu sau fără utilizarea unor mijloace de suport (cârje, bastoane, cadru, fotoliu rulant)
- Persoanele se vor prezenta la evaluare la data şi ora la care au fost programate, funcţie de afecţiunea principală;
- Domeniile pentru care se realizează evaluarea sunt:
– Evaluare medicală – asigurată de medici specialişti;
– Evaluare socială – asigurată de 3 asistenţi sociali, respectiv 1 sociolog;
– Evaluare psihologică – asigurată de 4 psihologi;
– Evaluare educaţională şi vocaţională – realizată de specialistul desemnat ca responsabil de caz (psiholog, asistent social/sociolog);
– Evaluarea abilităţilor şi gradului de dependenţă – asigurată de responsabilul de caz.
– LA DOMICILIU
- Evaluarea la domiciliu se realizează în situaţia în care scrisoarea medicală şi ancheta socială justifică faptul că persoana este netransportabilă.
- Nu se realizează evaluare la domiciliu pentru persoanele care refuză să se prezinte la evaluare în cadrul serviciului
Precizare:
În cazul în care persoana nu se prezintă la evaluare conform programării i se solicită în scris motivarea neprezentării şi exprimarea opiniei privind posibilitatea reprogramării (se transmit două comunicări succesive şi se solicită sprijinul primăriei de domiciliu pentru clarificarea situaţiei). Dacă persoana nu poate fi reprogramată în termenul legal de soluţionare dosarul se clasează şi va fi predat secretariatului CEPAH cu consemnarea motivului pentru care nu s-a realizat evaluarea.
În situaţia în care, urmare a agravării stării de sănătate, persoana nu se poate prezenta la evaluare, aparţinătorii pot depune o cerere în acest sens însoţită de documente suplimentare care să confirme acest fapt (scrisoare medicală şi /sau anchetă socială), dosarul urmând procedura de evaluare la domiciliu, data depunerii cererii de evaluare la domiciliu fiind considerată ca şi dată de depunere a dosarului în serviciu.
- Predarea dosarului către CEPAH în vederea stabilirii încadrării în grad de handicap
- Dosarul este predat CEPAH care emite un certificat în termen de maxim 15 zile lucrătoare;
- Încadrarea se face în baza dosarului instrumentat de SEC, a propunerii înaintate conform Criteriilor şi precizărilor emise de Comisia superioară de evaluare a persoanelor adulte cu handicap;
- Certificatul este trimis beneficiarului de către secretariatul CEPAH în termen de maxim 8 zile lucrătoare de la data emiterii.